5 råd for økt salg
De fleste bedrifter ønsker at salget øker og det er ofte et mål hvert eneste år. Men økt salg kommer ikke av seg selv. Les 5 enkle råd til hva din bedrift kan gjøre for å øke salget.
Nøkkelen for å skaffe nye kunder og bevare tidligere kunder er å ha en gjennomtenkt kundereise. Pris og produktsortiment er en del av salget, men det er minst like viktig at det oppleves som en imøtekommende og positiv kjøpsopplevelse for kunden. Hva kunden sitter igjen med etter kjøpet vil avgjøre om kunden gjennomfører et nytt kjøp og om kunden anbefaler bedriften eller produktet videre.
1: Velkommen skal du være!
En god begynnelse på kundereisen er at kunden blir ønsket velkommen. Ved at kunden føler seg verdsatt gir et godt utgangspunkt for veien videre. Det er viktig at kunden føler seg velkommen uansett hvor man møter bedriften din. Nettbutikken, fysisk salgssted, kundeservice eller via sosiale medier – kunden må alltid føle at man blir møtt likt.
2: Inspirer kunden
Hvis man klarer å inspirere kunden i kundereisen, øker sjansen for salg og at kunden gjennomfører kjøp også på et senere tidspunkt. Vis frem produktet eller tjenesten din visuelt. Har du produkter – hvordan vil det se ut i kundens liv? Hvordan passer det inn? Har du et nettsted eller sosiale medier, så vær flink til å vise dine produkter på en god måte ved kvalitetsbilder, farger eller symbolikk. Har du en fysisk butikk, kan du også bruke lyd og lukt.
3: Hvor i kjøpsprosessen er kunden?
Vis frem relevante produkter for kundene. Hva er i tiden nå? Hvilke produkter selger dere mest av? Hvilke tilbakemeldinger har tidligere kunder gitt kundeservice? Hva ønsker kunden hjelp til? Det er viktig å bli kjent med kunden.
Man kan også jobbe med å gi anbefalinger til kunden. Mange nettbutikker samler informasjon om kunden, slik at produkter man er interessert i viser hva andre har kjøpt i tillegg.
4: Hvordan kan kunden betale?
Å tilby en rekke betalingsalternativer, kan virke positivt inn på kundereisen. Kortbetaling, faktura, direktebetaling eller Vipps. Da vil selve kjøpsprosessen oppleves som trygg og bedre.
5: Lojalitetsfordeler
Å holde kontakten med kunden etter gjennomført kjøp, kan i mange tilfeller gi mer salg. Inviter kunden til å abonnere på nyhetsbrev eller medlemsklubb i forbindelse med salget. Send ut relevante nyhetsbrev, og gi medlemmer i medlemsklubben eksklusive tilbud og kjøpsfordeler. Husk: Den aller beste markedsføringen av din bedrift, er fornøyde kunder.
På tide med en prat om din bedrifts planer?
Bedriftsrådgiver Veronica tar gjerne en uforpliktende prat med deg!
Hva er employer branding, og hvorfor er det smart for din bedrift?
Konkurransen om de beste talentene blir stadig tøffere. Lær mer om hvorfor employer branding smart for din bedrift.
Slik markedsfører du bedriften din smart
Facebook? TikTok? Hva bør vi velge?