Bør du lease eller kjøpe utstyr til bedriften din?

Leasing betyr å låne utstyr i stedet for å kjøpe det. Det kan være en god løsning for bedriften din, men hvordan fungerer det? Og i hvilke tilfeller bør du velge å lease fremfor å kjøpe?

 

Først; hva er leasing og hvordan fungerer det?

Helt enkelt er leasing en fleksibel form for finansiering, og et godt alternativ til lån. 

For å slippe og ta opp lån for å kjøpe utstyr til din bedrift, kan du i stedet låne utstyret av et leasingselskap. Leasingselskapet er eiere av utstyret, mens du betaler for retten til å bruke det. Dette er en vanlig finansieringsform i mange bransjer og alt fra tannlegestoler til lift og anleggsmaskiner kan leases.

-    Regelen er at alt som kan flyttes på, kan leases, forteller Veronica Solem Flack, Bedriftsrådgiver i Selbu Sparebank. - For eksempel kan du lease en gravemaskin, men du kan ikke lease ventilasjonsanlegg fordi det er utstyr som er bygget inn.

Artikkelen fortsetter under bildet

Bilde: Bedriftsrådgiver Veronica Solem Flack i Selbu Sparebank

-    Med leasing eier du ikke utstyret selv og dermed har du heller ikke noe egenkapital du må inn med eller lån du nedbetaler på, forteller Flack.

Les mer om leasing

 

Mer penger til videreutvikling av bedriften din

-    Mange er redde for å lease fordi de tenker at det å leie er synonymt med at penger går rett ut av vinduet, i stedet for at man betaler ned til seg selv. Men det er viktig å se fordelene av å frigjøre kapital slik at man får brukt det til mer verdiskaping for bedriften. Da kan du sitte igjen med mer til slutt, sier Flack.

-    Ved å lease utstyr trenger du ikke å ut med hele kjøpesummen på en gang. Da slipper du også å forskuttere momsen av det totale beløpet.

For eksempel: si du tar opp lån og kjøper en anleggsmaskin til 500.000 kr ekskludert moms. Da må du selv ut med momsen, som fort blir over 100.000 kr. Mye kapital vil da være bundet til denne anleggsmaskinen.

Med leasing får du 100% finansiering. Det betyr at du leaser hele beløpet og slipper å gå inn med en egenkapital. Ofte kan det likevel kreves et forskudd på mellom 10-20%. Du betaler heller ikke momsen selv, og får i stedet frigjort kapital som kan brukes på å videreutvikle bedriften.

 

Fordeler ved leasing

I tillegg til å frigjøre kapital, gir leasing deg også fordelen av at det blir enklere å planlegge budsjett og regnskapsførsel. Du betaler nemlig kun en avtalt månedsleie for leasingperioden.

-    For større bedrifter, som ofte trenger mye utstyr, kan leasing definitivt være en god løsning. Trenger du for eksempel 40 firmabiler blir det fort mye kapital bundet opp i biler, forklarer Flack.

-    For mindre bedrifter kan leasing bety mulighet for vekst fordi de får mer økonomisk spillerom til å videreutvikle bedriften sin.

Hos Selbu Sparebank er det viktigst at kunden får hjelp til å nå de målene de har satt seg. Sammen setter vi oss ned og ser på bedriften sin fremtidsplan; hvor mye kapital som trengs for å realisere planene og om leasing da er det smarteste løsningen.

-    Vi vet veldig godt at en løsning som fungerer for noen ikke nødvendigvis er riktig for alle. Vi er opptatte av å finne ut sammen med kundene våre nettopp hva som vil fungere for de, for at de skal nå sine mål, sier bedriftsrådgiver Veronica Solem Flack.

 

Leasing-prosessen:

  • Kunden finner utstyret den ønsker å lease, og får en ordre
  • Tar kontakt med en rådgiver i Selbu Sparebank
  • Vi ordner et forslag til avtale via vår samarbeidspartner Brage Finans
  • Brage kjøper utstyret
  • Utstyret leveres til kunden
  • Kunden bruker utstyret og betaler leasing leie til avtalt tid
  • Ved utløp av avtalen får kunden valget mellom utkjøp av utstyret, forlenge avtalen til sterkt redusert pris eller levere tilbake utstyret
Vår samarbeidspartner innen leasing er Brage Finans. De er kjent for sin raske og hyggelig service, og svært konkurransedyktige priser. Les mer om det her.

Er tiden inne for en prat?

Book et møte med en bedriftsrådgiver. Du velger selv dato, tidspunkt og om du ønsker fysisk-, Teams- eller telefonmøte.