Beskytt deg mot svindel!

Vi ser stadig tilfeller av svindel og dessverre blir svindlerne bedre og bedre på det de gjør. Ofte skjer svindelen i en svært troverdig form, noe som gjør at det kan være vanskelig å oppdage før det er for sent.

 

Overbevisende telefonsvindel

Flere nordmenn blir oppringt av noen som utgir seg å være fra banken. Svindleren kan prøve å overbevise om at kortet er misbrukt i utlandet og at man har blitt svindlet for store summer.

- Disse svindlerne snakker ofte godt norsk og er flink i sine ord, noe som kan gjøre at det virker enda mer overbevisende, sier kortansvarlig i Selbu Sparebank, May Grete Slind.

Hun forklarer videre at svindleren overbeviser kunden om at man må oppgi kortinformasjon og deretter bekrefte via BankID for at han skal kunne stoppe betalingene. Ved å oppgi sensitive opplysninger som fødselsnummer, passord og BankID-koder, har svindleren fullstendig kontroll over kontoene dine.


Bilde: May Grete Slind, kortansvarlig i Selbu Sparebank

 

Slik kan du beskytte deg mot svindel

  • Aldri oppgi dine passord eller koder til noen
  • Aldri bekreft med BankID på mobil fordi noen andre ber deg om det
  • Dersom du mister kortet ditt, må du sperre det raskest mulig

Husk at banken aldri vil ringe og be deg om å bekrefte med BankID på mobil, BankID-passord, koder, kortnummer eller PIN-kode, sier Slind.

 

Har du blitt utsatt for svindel?

Ring oss så raskt du kan og vi vil prøve å hjelpe deg etter beste evne.